неділя, 3 листопада 2024 р.

6- Б переказ тексту

 Тема.  Розвиток мовлення № 9. Докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму




Структура тексту типу роздуму


1. Роздум (міркування) — твір або частина твору, у якій автор висловлює свої думки, переживання, почуття.
2. Роздум обов’язково містить три частини: тезу, доведення, висновки.
3. Теза — положення, висловлене в тексті, що коротко й чітко формулює ідею твору, правдивість якого треба довести.
4. Доведення — логічна форма встановлення правильності будь-якого судження на підставі інших суджень, істинність яких перевірена практикою.
5. Висновок — остаточна думка про що-небудь, логічний підсумок, зроблений на основі спостережень, міркувань.
6. Текст типу роздуму найчастіше будують у формі монологу.




Підготовка до написання докладного переказу художнього тексту- роздуму

Прочитайте текст. Визначте тему й основну думку висловлювання. Поясніть назву тексту. До якого типу і стилю мовлення він належить?

Гіркий урок

...В автобусі Марина зайняла зручне місце, ввімкнула плеєр і безтурботно поринула у свої мрії. На одній із зупинок увійшла і стала якраз біля неї літня жінка з важкими сумками. Пасажири просили дівчину поступитися місцем. Та Марина вдала, що не чує. А лиш зверхньо подумала: «Невелика пані, якщо з торбами носиться».

...Увечері Марина з матір'ю та батьком пішли в гості до нових сусідів, які справляли новосілля і запросили їх із цієї нагоди.

Двері відчинилися. На порозі стояла... жінка, яку Марина так образила своєю нечемністю в автобусі, а на столі було частування з тих самих важких сумок.

Марина ладна була крізь землю провалитися. Мати вихваляла перед новою сусідкою свою доньку, розказувала, яка вона вихована та скромна, і вчиться добре, і вдома допомагає. І кожне мамине слово, як насмішка, стьобало дівчину. А сусідка спокійно, але з докором дивилась їй у вічі. Той погляд запам'ятався Марині на все життя.

Часом потрібен гіркий урок, щоб людина зрозуміла, що причиною багатьох її неприємностей і життєвих невдач є елементарна невихованість

(За А. Паламарем).

 

Дайте відповіді на запитання і виконайте завдання.

 

1. Про який випадок ідеться в тексті? Чи можна вважати його типовим для нашого буденного життя?

2. Розкажіть про несподіванку, яка чекала на Марину вдома.

3. Якою ви уявляєте нову Маринину сусідку? Скориставшись малюнком, опишіть зовнішність жінки (усно). Знайдіть місце для цього опису в тексті,

4. Як реагувала нова сусідка на слова Марининої мами? Як це характеризує жінку?

5. Оцініть поведінку Марини: а) в автобусі; б) у гостях у сусідки.

6. Який висновок можна зробити з прочитаного?

 

 Перекажіть текст у зошиті письмово, роботу надішліть.

Немає коментарів:

Дописати коментар